Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Fenntarthatatlanná vált a Gödöllői Erdei Vasút menetrend szerinti közlekedése

2023-03-28 10:36:04

Negatív hír látott napvilágot a Gödöllői Arbo-park területén 2017 óta működő Gödöllői Kisvasút közösségi oldalán. Mint írják: a Gödöllői Erdei Vasúton április 1-jétől a menetrendi közlekedés bizonytalan ideig szünetel, miután az ország egyetlen, állami források nélkül működő erdei kisvasútjának üzemeltetői a továbbiakban adományokból és önkénteseink saját erőforrásaiból nem tudják fenntartani a rendszeres menetrendi közlekedéssel járó veszteségeket.

Annak érdekében, hogy további részletek váljanak megismerhetők a döntés hátteréről, megkerestük a Gödöllői Kisvasút üzemeltetőjét. Kardos Zoltán üzemvezető az alábbi válaszokat adta érdeklődésünkre:
- Az, hogy milyen összegű támogatásra lenne szükség a menetrend szerinti közlekedés fenntartásához, nagyban függ az energia- és üzemanyagáraktól, az utasigényektől és a menetjegy-áraktól. Ha a jelenlegi kiadási árakat vesszük figyelembe és 10%-nál nagyobb áremelkedéssel nem számolunk az idei esztendőben, valamint figyelembe vesszük a tavalyi utasigényeket, és megfizethető, 1.000 forint alatti menetjegy-árral kalkulálunk, akkor becsléseink szerint 2023-ban 5 millió forint további forrás biztosításával fenntartható lenne a közlekedés. Persze, ez a költségek változásával csökkenhet vagy nőhet. Emellett ugyanúgy szükségesek a közösségi adományok, cégek és magánszemélyek segítsége és a tömérdek önkéntes munka. Ráadásul, van néhány elengedhetetlen, csak ideig-óráig halogatható beruházás – például: a legkritikusabb pályarészek felújítása, látogatói mosdó létesítése, mozdonyjavító csarnok tető javítása, járműfelújítás –, ami a hosszú távú működéshez szükséges és ebből az összegből nem fedezhető.
Kardos Zoltán hozzátette: a kisvasút hosszú távú biztonságos üzemeltetéséhez és fenntartható a jelentős érdeklődés fenntartásához további fejlesztések szükségesek. Ilyen a pálya tervezett meghosszabbítása Gödöllő Állami-telepek MÁV-megállóig, a meglévő pálya felújítása és a járműállomány felújítása, bővítése. A tervezett fejlesztések megvalósulása érdekében tavaly a TOP PLUSZ turizmusfejlesztési pályázaton próbáltak támogatáshoz jutni, ám a törekvés forráshiány miatt nem járt eredménnyel.

- Az ország összes menetrend szerint közlekedő erdei kisvasútja jelenleg állami források bevonásával működik. A miénk volt az egyetlen, ami e nélkül üzemelt. A menetrend szerinti közlekedés fenntartása által okozott nehézségekről minden évben többszöri tájékoztatást küldtünk a térség országgyűlési képviselőjének, Gödöllő Város Önkormányzatának és az illetékes minisztériumoknak. Ezek közül csak Gödöllő Város Önkormányzata válaszolt, továbbá rendszeres támogatásról is döntött a képviselőtestület. Ez tavalyi és idei évben is 2 millió forintos összeget jelent. Arról tájékoztattak, hogy ennyire van anyagi lehetőségük – fogalmazott Kardos Zoltán.

Fontos adalék, hogy a Magyarországon menetrend szerint működő, nem állami fenntartású erdei vasutak számára kormányrendelet biztosít csekély összegű támogatást az üzemeléshez. A Gödöllői Kisvasút működtetői 2022-ben is adtak be kérelmet, amit elfogadtak és megítélték a támogatást. A kért, valamivel több mint 6,8 millió forinttal szemben 3 millió forintot. Más kérdés, hogy az Agrárminisztérium illetékesével tavaly ősszel megkötött támogatási szerződésben foglaltakhoz képest a mai napig nem érkezett meg a jóváhagyott összeg. A szaktárca tájékoztatása szerint azért, mert kifizetési stoppot rendelt el a kormány, így a dotáció egyelőre nem folyósítható.

- Összegezve: sajnos sok külső tényező van, amit mi megértünk és elfogadunk, viszont ezek hiányában nem tudjuk saját erőnkből biztosítani ezt a „közszolgáltatást”. Így csak alkalmanként fogadunk látogatókat – zárta gondolatait Kardos Zoltán.

Miután a Gödöllői Kisvasút üzemvezetője megemlítette, hogy a működtetési nehézségekről – mások mellett – tájékoztatták a térség országgyűlési képviselőjét, rákérdeztünk Vécsey Lászlónál, szeretne-e reagálni. A kormánypárti parlamenti képviselő azt válaszolta, hogy nem kíván élni a lehetőséggel.

Tekintettel arra, hogy a Gödöllői Kisvasút a Pilisi Parkerdő Zrt. vagyonkezelésében lévő területen található, kíváncsiak volt a gazdasági társaság véleményére is. Érdeklődésünkre Mészáros Péter szóvivő közölte: a Pilisi Parkerdő Zrt-t a kisvasút üzemeltetői nem keresték meg, hogy anyagi hozzájárulást kérjenek a működéshez. Egyébiránt – fogalmazott a szóvivő – tavaly májustól az arborétumot, új nevén az Arbo-parkot a Pilisi Parkerdő Zrt. által létrehozott Erdők a Közjóért Alapítvány működteti.

Egyelőre tehát kérdéses, hogy vissza áll-e, és ha igen, mikor a menetrend szerinti közlekedés a Gödöllői Kisvasúton. Annyi azonban bizonyosra vehető, hogy április 9-én és 10-én, vagyis: húsvét vasárnap és hétfőn lehet majd utazni a vonattal a festői természeti környezetben.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online